Monday, April 25, 2016

Bengkel Membuat Kompos Anjuran NEEC




Bengkel Membuat Kompos yang diadakan di balai raya Kg. Kuyungon pada 22/4/2016 bermula pada jam 8.00 pagi sehingga jam 12.00 tengahari telah mendapat sambutan yang menggalakan daripada penduduk kampung. Bengkel ini dianjurkan dibawah NEEC Project Kg. Kuyungon dan disampaikan oleh Datuk Philip Lasimbang dan rombongan beliau. Bengkel turut dihadiri oleh wakil-wakil NEEC iaitu En.Mathew, Cik.Hui-En, Pn.Doris Anthony, En. Julius Gurinki dan En. Jerome Badsun. Berdasarkan reaksi peserta yang hadir pada hari tersebut, bengkel ini  amat memuaskan dan ia memberikan banyak pengetahuan baru yang amat berguna dalam membantu meningkatkan kemahiran peserta dalam bidang pertanian.

Berikut adalah gambaran secara umum mengenai pembuatan kompos yang telah dipelajari semasa bengkel :-

Pertama sekali, perlu difahami bahawa ia merupakan baja yang  dihasilkan untuk memberi kesuburan/kehidupan pada tanah dan bukan semata mata untuk menyuburkan tanaman sahaja di mana ia akan bertindak untuk:-

1. Menuteralkan keasidan tanah
2. Mengaktifkan mikro organisma baik yang akan melemahkan mikro organisma jahat dalam tanah
3. Menggalakkan kehadiran cacing tanah yg akan menjadi ajen kesuburan kepada tanaman

Secara umumnya, baja yang dihasilkan melalui kaedah ini tidak mengandungi bahan-bahan yg boleh mencemari saliran air bawah tanah kerana ia tidak mengandungi unsur-unsur kimia yang biasanya terdapat dalam baja komersial. Ia dihasilkan melalui proses penapaian (fermentation) dengan menggunakan campuran bahan-bahan asas mengikut nisbah campuran tertentu. Antara bahan yang digunakan dalam kursus ini adalah :-

A) Bukasi(EMAS=EM1+molasses iaitu gula tebu yang belum diawet kemudiannya dicampurkan dengan sekam padi)

B) Sisa-sisa tanaman seperti sayuran, daun-daun hijau yang dicincang dan dicampurkan dengan hampas kayu/ sekam padi yg dibakar sehingga menjadi hitam.

Campuran ini akan diperam dalam tong khas yang boleh mengumpul cecair yang terhasil daripada campuran ini. Cecair yang dikumpul akan dicampurkan dengan air terlebih dahulu untuk disembur pada kawasan tanaman manakala lebihan sisa pepejal boleh ditaburkan terus pada tanah.

Untuk memahami kaedah yang lebih terperinci, anda boleh belajar daripada peserta yang telah mengikuti kursus ini dan juga digalakkan  untuk mengikuti kursus yang dianjurkan oleh Datuk Philip Lasimbang.





 


Sumber : Aldrin Thadius
Sumber Gambar: NEEC Project Kg.Kuyungon Whatsapp Group

2 comments:

  1. Tahniah MC dan tim...memang bermanfaat...

    ReplyDelete
  2. Terima kasih juga kpd Dtk.Philip atas perkongsian ilmu yg mulia ini...

    ReplyDelete